Mitä sinä teet, kun haet tietoa?
Mietitään: kaivatko sinäkin älypuhelimesi esiin, ja avaat Googlen? Niin suurin osa meistä tekee: DNA:n Digitutkimuksen mukaan 96 %:lla 16–74 -vuotiaista on älypuhelin. Vaikka sivusi löytyisikin hakutuloksista, jos se ei toimi asiakkaan laitteella, mahdollisuudet konversioihin (kauppaan johtavaan yhteydenottoon tai tilaukseen) on melko pienet. Itse ”googlaan” aina melkeinpä ensin puhelimella, tarkastan yrityksen sivut puhelimella, mutta käyn myöhemmin tarkemmin tutustumassa läppärillä sivuihin. Jos sivut eivät toimi puhelimellani, tuskin tutustun niihin tietokoneellakaan. Sivujen täytyy olla responsiiviset. Alla hieman statistiikkaa tukemaan väitettä.
Älypuhelinten osuus internetin käytöstä n. 50 %. (2020)
Tietokoneiden osuus internetin käytöstä n. 47 %. (2020)
Tablettien osuus internetin käytöstä n. 3 %. (2020)
Lähde: HighSpeedInternet.net
Sinä selaat tätä sivua tietokoneella , eikö niin?
Sinä selaat tätä sivua tabletilla , eikö niin?
Sinä selaat tätä sivua puhelimella , eikö niin?
Mistäkö näin päättelen? No, näyttösi koon perusteella näin on. Kokeile toisella laitteella, mitä tässä lukee!
Responsiivisuus - mitä se on?
Suomentaisin responsiivisuuden näin: toimivuus ja skaalautuvuus kaikille eri laitetyypeille. Eri laitetyyppejä ovat tyypillisimmin desktop (pöytätietokone tai kannettava), tabletti ja älypuhelin. Näillä kaikilla on eri kuvasuhde sekä resoluutio. Medianyrkin tekemillä kotisivuilla on myös kolme eri skaalautuvaa versiota: desktop, tablet ja älypuhelin, jotka kaikki pitää tehdä erikseen, jotta ne toimivat oikein.
Asioita, jotka tulisi ottaa huomioon responsiivisuudessa:
Sivuston nopeus
Mobiiliyhteydet ovat joskus hitaampia ja puhelimen prosessointi ei ole aina yhtä nopeaa kuin tietokoneella. Siksi myös Google pitää pienikokoisista ja mobiiliystävällisistä sivuista.
Tekstit ja kuvat
Etenkin niiden koko ja skaalaus. Mikä näyttää hyvältä mobiilissa, mikä tietokoneella? Onko teksti tarpeeksi suurta ja onko sitä helppo lukea?
Elementit ja navigointi
Onko sivuston käyttö ja sillä navigointi sujuvaa kaikilla laitteilla? Yleensähän esimerkiksi päävalikko löytyy eri paikasta tietokone- ja älypuhelinversiossa.
Miksi sivut pitää tehdä erikseen eri laitteille?
Eri laitteilla sivusi näyttävät tietysti erilaisilta. Sivujen teko kaikille eri laitteille on onneksi verrattain helppoa. Sivustonrakentaja skaalaa sivun eri kuvasuhteisiin simuloiden desktop-, tablet- ja puhelinresoluutioita.
Kaikki kuvat eivät näytä yhtä hyvältä mobiililaitteilla sekä tietokoneella. Sivuston pystyy onneksi rakentamaan niin, että tietyt elementit ovat näkyvissä vain tietyillä laitteilla. Esimerkiksi tietokoneella voi olla kehotus ”klikkaa laatikoita alta”, kun taas puhelimella ”kosketa laatikoista” olisi ehkä parempi.

Sivustonrakentaja simuloi eri laitetyypit ja antaa mahdollisuuden tehdä muutoksia vain tietynkokoisille näytöille. (Kuten esimerkiksi tämä kohta tätä artikkelia, käypä tietokoneella katsomassa!)


Tämän artikkelin muokkaus responsiiviseksi onnistuu helposti sivustonrakentajan simuloimalla puhelin- ja tabletnäkymällä.
PS: Näitä kuvia et löydäkään tämän artikkelin älypuhelinversiosta, sillä ne eivät näytä hyvältä pienemmällä näytöllä!
3 ajatusta aiheesta “Miksi kotisivujen pitäisi toimia kaikilla laitteilla?”
Paluuviite: Mitä kotisivuilta pitää löytyä? - Medianyrkki
Paluuviite: Mikä domain? Mikä palvelin? Kotisivusanastoa suomeksi - Medianyrkki
Paluuviite: Referenssi: Pronius Oy - Medianyrkki