mitä on sisältömarkkinointi artikkeli

Mitä on sisältömarkkinointi ja miksi siihen pitäisi panostaa?

Houkuttele asiakkaitasi palvelujesi pariin hyvällä sisällöllä kylmän mainonnan sijaan! Potentiaalinen asiakkaasi löytää sisältömarkkinoinnin avulla asiantuntijuutesi. Tässä artikkelissa käydään läpi esimerkkien kera, mitä sisältömarkkinointi on ja miten sitä voi toteuttaa.

Miten sisällöllä houkutellaan?

Ajatellaan hetki omaa tiedonhakuasi. Jos autosi oikkuilee, pyrit tietenkin ratkaisemaan asian jotenkin, eikö? Mitä todennäköisimmin haet asiaan ratkaisua Googlesta. Kirjoitat Googleen ”autossani palaa vikavalo”. Hakutuloksissa korostuu ehkä autokorjaamojen mainokset, mutta orgaanisissa tuloksissa saatat nähdä tuloksia, kuten ”Mitä eri vikavalot autossa tarkoittavat?”. Klikkaat siihen, sillä haluat tietää asiasta. Kyseessä on autokorjaamon kirjoittama pieni opas siihen, mitä eri vikavalot tarkoittavat ja mitä vian korjaaminen vaatii. 

Tällä tavoin autokorjaamo on saanut sinut houkuteltua sisällöllään kotisivuilleen. Jos sisältö on vakuuttavaa ja korjaamo sijaitsee lähelläsi, miksi enää käyttäisit aikaa muiden korjaamojen sivujen etsimiseen? Hehän näyttävät tietävän mitä tekevät! Otat korjaamoon yhteyttä ja sovit huoltoajan autollesi. Näin sinusta on tullut yhdessä hetkessä jo korjaamon asiakas, eli olet siirtynyt ostopolulla jo ratkaisevaan vaiheeseen.

Sisältömarkkinointi on strateginen markkinoinnin lähestymistapa, jolla luodaan ja jaetaan arvokasta, relevanttia ja johdonmukaista sisältöä, vedetään puoleensa ja hankitaan selvästi ennalta määriteltyä yleisöä – tarkoituksena saada prospekti ostamaan.

Mitä sitten on "kylmä" mainonta?

Perinteinen markkinointi, esimerkiksi lehtimainonta, vaatii rahaa – ja jos menekki on suuri, myös mainoksen hinta on kalliimpi. Sen menestymistä ei kuitenkaan voi mitata mitenkään. Näkevätkö juuri oikeat ihmiset mainoksen lehdestä, kun tarvitsevat palvelua? Tähän kylmään markkinointiin kuuluvat myös puhelinsoitot sekä sähköpostiviestit, joissa yritetään mainostaa tuotetta/palvelua. ”Kylmää” se on siksi, että se saattaa tuntua tyrkyttämiseltä. Oletko joskus kuullut seuraavaa lausetta soittaessasi tuntemattomalle: ”Kiva kun soitit, olin juuri miettimässä ratkaisua tuohon ongelmaan!”? Niinpä. ”Ei kiitos tällä kertaa” tai ”Minulla on nyt vähän kiire” saattavat olla niitä yleisimpiä vastauksia.

Moderni markkinointi, jota kutsutaan sisältö- tai inbound-markkinoinniksi, mahdollistaa sen, että ihmiset löytävät juuri tarpeisiinsa sopivat palvelut pelkän laadukkaan sisällön avulla, hakiessaan ratkaisua ongelmaansa. Kotisivujen kävijäseurannasta näet heti, kuinka suosittua sisältösi on. Voit myös esimerkiksi tehdä ladattavan oppaan, jota vastaan saat asiakkaan sähköpostin, jolloin hänestä tulee yrityksellesi markkinoinnin liidi – tällöin tiedät jo ennalta, että häntä kiinnostaa tarjoamasi asiantuntijuus. 

kylmä vs. moderni markkinointi
Yksinkertaistettu "kylmä" vs. moderni markkinointi -asettelu. Avaa kuva isommaksi painamalla.

Mitä sisältömarkkinointi vaatii?

Sisältöä, luonnollisesti.

Kotisivut sekä sosiaalinen media toimivat sisällön kanavana. Voit kirjoittaa kotisivullasi vaikkapa blogia, jossa tuot esille vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin tuoden ilmi yrityksesi asiantuntijuuden alalla. Myös videot toimivat hyvin, mikäli ne ovat tarpeeksi mielenkiintoisia ja hyvin leikattu. Myös tekstin oikeakielisyyteen sekä kappalejakoihin on syytä kiinnittää huomiota. Jos sisällöntuotanto ei ole lähellä sydäntäsi, on olemassa myös copywriter-palveluita, jotka korvausta vastaan luovat myyviä tekstejä.

Tarkan ja ennalta määritetyn kohderyhmän.

Sisältöä tehdessäsi sinun tulee ottaa huomioon, kelle sisältö on tarkoitettu. Tätä varten voit luoda esimerkiksi kuvitteellisen ostajan (engl. buyer persona), jossa käyt läpi demografisia tietoja kuten iän, sukupuolen ja mistä henkilö on kiinnostunut. Perustele, miksi juuri hän kiinnostuisi sisällöstä ja tulisi asiakkaaksenne.  Kun kohderyhmä on määritelty, voidaan tätä sisältöä markkinoida myös somessa maksullisena mainontana, kohdennettuna juuri tälle ryhmälle.

Hakukoneoptimointia kotisivuilla ja avainsanojen tutkimista.

Sisältöjesi tulisi tietenkin löytyä esimerkiksi hakukoneesta. Tätä varten sinun tarvitsee tutkia, millä hakusanoilla sisältöjäsi voitaisiin etsiä. Kotisivujen pitää olla ensinnäkin kaikilla laitteilla toimivat, jotta ne pääsevät orgaanisten hakutulosten kärkeen, eli hyvä sisältö ei pelkästään riitä. WordPress-alustalla voit käyttää esim. Yoast SEO -lisäosaa, joka kertoo sinulle tekstin parannuskohteita avainsanojen ja muun hakukoneoptimoinnin kannalta. 

Kiinnostuitko sisältömarkkinoinnista? Varmistetaan näkyvyytesi.

Vakuutetaan asiakkaanne nettisivujen sisällöllä ja teknisellä toimivuudella! Medianyrkki rakentaa WordPress-sivut responsiivisiksi ja auttaa sinua sisällön miettimisessä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Toiminta tauolla.

Medianyrkin toiminta on tällä hetkellä tauolla. Olethan vikatilanteissa yhteydessä ensisijaisesti medianyrkki@gmail.com.

Terveisin, Matias / Medianyrkki