8 asiaa jotka tulisi ottaa huomioon ennen kotisivujen perustamista

8 asiaa, jotka tulisi ottaa huomioon ennen kotisivujen perustamista

Vaikka kotisivut rakentuvatkin tarvittaessa vikkelästikin, asiakkaalle kuuluu viime käden vastuu sivujen sisällöistä. Medianyrkki neuvoo tässä artikkelissa, mitä sinun tulee asiakkaana ottaa huomioon! Ei muuta kuin muistiinpanot esiin ja kirjoittamaan vastaukset näihin kohtiin.

1. Perustiedot

Mikä on yrityksesi ja mikä sen idea on? Koska se on perustettu? Kuinka paljon kokemusta teiltä löytyy?

2. Tarjooma

Mitä myyt? Miksi ihmisten pitäisi ostaa juuri sinulta – mitä sinä teet hyvin tai paremmin kuin muut?

3. Kohderyhmä

Mikä on kohderyhmäsi – ketkä ovat tyypillisimpiä asiakkaitasi? Ikä, sukupuoli, tietämys asioista… Haluaisitko jonkin uuden kohderyhmän – miten se onnistuisi?

4. Asiakaskokemus

Mieti asiakkaasi kokemusta. Missä sijaitsette? Onko teille helppo tulla, jos paikka on vieras? Onko teillä asiakastilaa, mistä sinne pääsee – pitäisikö asiakasta opastaa (jo kotisivuilla)?

5. Hakukonenäkyvyys

Millä hakusanoilla haluaisitte löytyä Googlesta? Millä palveluilla haluaisitte erityisesti löytyä? Tietääkö uudet asiakkaanne kaikesta tarjoamastanne?

6. Usein kysytyt kysymykset

Mieti, mitä haluat ehdottomasti sivuillasi kertoa. Ota mallia muista alan yritysten kotisivuista. Mieti myös, mitä asiakkaasi usein teiltä kysyvät – olisiko kätevää, jos asiakas löytäisi vastaukset jo sivuiltanne?

7. Kuvat

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, sanotaan. Kuvia saat otettua nykyisillä älypuhelimella käden käänteessä. Ota siis kuvia toiminnastasi! Lavasta vaikka asiakkaan ja työntekijän kohtaaminen. Ota kuvia sekä vaaka- että pystyasennossa, läheltä ja kaukaa. Kotisivujen tekijä löytää kyllä oikean paikan kuville ja muokkaa niitä tarpeen mukaan.

PS. Asiakkaan kulku tiloihin olisi hyvä myös kuvata sivuja varten, mikäli se ei ole ilmeistä. Jos teillä on asiakastila, ota siitäkin kuva. Tällöin asiakkaalle tulee varmempi olo tulla paikan päälle, kun tämä tietää missä sijaitsette. Toki voitte kuvata myös videon, joka voidaan upottaa vaikka YouTube-muodossa sivuillenne!

8. Sanavalinnat

Asiakkaasi ei välttämättä ymmärrä alan sanastoa. Jos käytät sanoja, jotka eivät ole suomenkielistä alkuperää, muistathan selittää asian kansankielisesti ja ymmärrettävästi. Selvennäthän, mitä kuvissa tapahtuu myös kotisivujen tekijälle.

Ta-daa! Olet miettinyt sisällön.

PS. Jos et ole kirjoittajatyyppiä, ei se mitään! Ota ylös asioita vaikkapa ranskalaisin viivoin – avaat niiden tarkoitusta suullisesti myöhemmin. Medianyrkki voi hoitaa sisällöntuotannon puolestasi.

Perustetaanko nettisivut yrityksellesi?

Vakuutetaan asiakkaanne nettisivujen sisällöllä ja teknisellä toimivuudella!

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *