Yrityksen näkökulma
Mitä maksutapoja asiakkaallasi on?
WooCommercen oletusmaksutapa on lasku (joka sinun on lähetettävä manuaalisesti esim. asiakkaasi sähköpostiin) tai PayPal. PayPal on Suomessa vähemmän tunnettu maksutapa ja nykyään verkkokaupoissa yleisempää on maksaa kortilla tai suomalaisella verkkopankilla. Tällaiset Klarnan, Checkout.fi:n tai Paytrailin kaltaiset maksutapapalvelut verkkokaupoissa ovat kuukausimaksullisia palveluja, joista palveluntarjoajat laskuttavat kuukausimaksun lisäksi tietyn provision myytyjen tuotteiden hinnasta. Tämän takia verkkokaupan oletetun tuoton pitää tietysti ylittää maksutapapalvelun kuukausierät.
Miten toimitukset järjestetään?
Alkuvaiheessa tilaukset voi tehdä manuaalisesti Postin pakettipalvelulla viemällä paketit Postin toimipisteeseen. Postin yritysasiakkuutta kannattaa harkita siinä vaiheessa, kun tilauksia alkaa tulla enemmän tai jos ne ovat suurikokoisia. Näin saadaan esim. pakettikortit tulostettua ja toimitukset maksettua etukäteen. Posti tarjoaa myös maksullista palvelua, joka mahdollistaa toimituspisteen valitsemisen WooCommerce-pohjaisessa verkkokaupassa. Oletuksena WooCommerce antaa vain asetetun toimituksen hinnan sekä asiakkaan osoitteen - ja jos haluat että asiakkaasi saa jonkinlaisen seurantatunnuksen, sinun on itse lähetettävä se hänelle ja syötettävä manuaalisesti. Myös esim. Shipfunk tarjoaa toimitusvaihtoehtoja verkkokaupoille, ml. Matkahuollon ja DB Schenkerin.
Kuka pitää yllä verkkokauppaa ja opettelee käytön?
Alkuun verkkokauppaa voi pyörittää todennäköisesti pääsääntöisen myyntihenkilön voimin. Mikäli verkkokaupan tilaukset kuitenkin kasvavat nopeaa tahtia, ovatko kaikki myyntiin keskittyneet vastuussa verkkokaupan pyörittämisestä vai onko hommaan nimetty yksi henkilö? Kuka huolehtii siitä, että tarjoukset ja tuotteiden hinnat ovat kohdallaan? Kuka lisää ja poistaa tuotteita ja ottaa tuotekuvat? Medianyrkki auttaa kaupan alkuun lisäämällä puolestanne haluamanne tuotteet (max. 10 kpl) osastoineen verkkokauppaan. Jatkoa varten Medianyrkki antaa tekemilleen verkkokaupoille yritykselle ohjeet mm. tuotteiden ja tuotekategorioiden lisäykseen & muokkaukseen.
Miten verkkokauppaa markkinoidaan?
Miten teet verkkokaupastasi kohderyhmällesi näkyvän? Mikäli kukaan ei tiedä verkkokaupastasi, se ei tuota tulosta. Onko sinulla valmis kohdeyleisö? Onko yrityksesi sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa tai Instagramissa, jossa näkyvyyden saaminen on suhteellisen halpaa ja kohdentaminen helppoa? Kannattaa miettiä, missä mediassa (perinteisessä tai digitaalisessa) verkkokaupan mainostus purisi parhaiten!
Tekninen (Medianyrkin) näkökulma
Onko sivusto WordPress-pohjainen?
Medianyrkillä on kokemusta WooCommerce-verkkokaupoista. WooCommerce on WordPress-sivustoille suunniteltu verkkokaupan pohja, jota on helppo käyttää. Jos sivustosi ei ole WordPress-pohjainen, ei WooCommercea voi käyttää. Toisiksi parhain vaihtoehto on Shopify, joka on kuukausimaksullinen pilvipalvelu, joka tarjoaa verkkokaupan yrityksille - tämä taas ei liity WordPressiin mitenkään, sillä on itsenäinen verkkokaupan ja hostingin tarjoaja. Kuukausimaksun lisäksi Shopifyssa pitää myös maksaa erillisistä suomalaisista maksu- ja toimitustavoista.
Riittääkö levytila?
Monet hosting-palveluntarjoajat tarjoavat pienehköjä levytiloja paketteihinsa. Jos levytilasi on esim. 1 GB, emme suosittele pienenkään verkkokaupan perustamista ilman lisälevytilaa. Joskus lisätilan ostaminen onnistuu, mutta joskus hosting-palvelua on vaihdettava. Medianyrkki tarjoaa kilpailukykyisen hosting-palvelun hintaan 120 € / vuosi (alv. 0 %), johon sisältyy 20 GB levytilaa, sekä nopeat palvelimet, jotka sijaitsevat Helsingissä.
Onko tietoturva kunnossa?
Verkkokaupassa ollessaan asiakkaat haluavat nähdä sivustosi osoitteen vieressä turvallisen merkinnän, eli lukkokuvakkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että muut eivät voi nähdä hänen antamiaan tietoja. Mikäli sivustosi näyttää "Ei turvallinen", ole yhteydessä hosting-palveluntarjoajaasi. Medianyrkki voi myös selvittää asian puolestasi. Yleensä niin sanottu SSL-suojaus kuuluu hosting-palveluiden hintaan.
Miten tuotteesi näkyvät hakukoneissa?
Medianyrkki käyttää Yoast SEO -lisäosaa, jonka tarkoituksena on helpottaa hakukoneoptimointia WordPressissä. Medianyrkin ohjeilla osaat hakukoneoptimoida tuotesivun tekstit ja kuvat. Kaikilta tuotesivuilta tulisi löytyä yhtä paljon sisältöä ja niiden pitäisi olla rakenteeltaan mahdollisimman yhdenmukaisia. Joillain aloilla on miltei mahdotonta päästä ensimmäiselle hakutulossivulle, joka on merkittävin konversioiden tuoja. Tällöin voi olla hyvä miettiä jonkinlaista hakukonemarkkinointia.
WooCommercen pääpiirteet
Tuotteet, avainsanat ja osastot
Kaikki WooCommerce-verkkokaupat ovat samankaltaisia toistensa kanssa. Eroja löytyy esimerkiksi tuotekategorian, tuotesivun tai verkkokaupan ulkonäössä, mutta kaikki WooCommerce-kaupat toimivat samalla periaatteella. Niistä löytyy Osastot, Tuotteet sekä Avainsanat. Osasto voi olla esimerkiksi tietyn valmistajan tuotteet. Osastolla voi olla jopa kolme alaosastoa (esim. Miesten vaatteet > Tuotemerkki > T-paidat). Tuote on yksittäinen ostettava asia ja Avainsana on tuotetta kuvaava sana.
Ostoskori ja kassa
Tuotteita lisätään ostoskoriin. Tämän jälkeen ostoskorin sisältö tarkastetaan, hinta ynnätään yhteen ja siirrytään kassalle. Kassalla asiakas antaa yhteystietonsa (mikäli ei ole jo kirjautunut sisään), valitsee toimitustavan ja joko siirtyy maksamaan ostoksensa suoraan tai saa tilausvahvistuksen ja laskun verkkokaupan pitäjältä myöhemmin. Kassalle ilmestyy ne toimitus- ja maksutavat, jotka on valittu WooCommercen asetuksista (ja jos maksullinen maksutapa- tai toimituspalvelu on käytössä, nämä näkyvät kassalla).