mitä kotisivuilta pitää löytyä

Mitä kotisivuilta pitää löytyä?

Ennen kotisivujen perustamista on tarkkaan mietittävä, mitä kotisivuilta pitää löytyä. Kotisivut ovat erinomainen paikka kertoa tarkemmin tuotteestasi tai palveluistasi, kannattaa siis ottaa kaikki hyöty irti. Mitä kannattaa löytyä etusivulta, mitä muualta?

Etusivu - yrityksesi yleiskuva

Kotisivujesi etusivu, eli yleisimmin pelkkä domainisi, on yleisin paikka, johon potentiaalinen asiakkaasi päätyy. Siksi sieltä pitää löytyä ainakin: 

  •  Yrityksesi päätuote- tai palvelu: Miksi yrityksesi on olemassa? Voi olla hyvä keksiä jokin slogan tai parin lauseen virke, jossa heti etusivun alussa kerrotaan, mitä yrityksesi oikein tekee.
  • Houkuttelevaa sisältöä, johon ohjaat linkein: Nykypäivänä asiakas olettaa löytävänsä kaiken tarpeellisen yrityksestäsi netistä. Kannattaakin siis tehdä eri palveluillesi oma sivu, jolle ohjaat etusivulta.
  • Yhteystiedot tai ohjaus yhteydenottolomakkeeseen tai muuhun vastaavaan: Miten asiakas ottaa yhteyttä, jos kiinnostuu tarjoomastanne? Otetaanko sivuillanne lomakkeella vastaan yhteydenottopyyntöjä?
  • Kuvia omasta toiminnastanne tai siihen liittyen: Itse otetut kuvat lisäävät autenttisuutta ja kuten sanotaan, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – toki kuvaa tukemaan on hyvä ottaa myös tekstisisältöä. 

Hakukoneen kannalta on aina parempi, kun referoitavaa tekstiä on enemmän. Kannattaa kuitenkin kertoa etusivulla selkeästi ja lyhyehkösti yrityksesi ydinasiat ja tarpeen mukaan ohjata linkkipainikkein eri palveluiden sivuille, joissa kerrotaan enemmän.

Miksi yrityksesi on olemassa – mitä myyt?
Kenelle tuotteesi tai palvelusi on tarkoitettu?
Miten asiakas voi ottaa yhteyttä?

Kaikki muut sisältösivut

Hakukoneiden ansiosta potentiaalinen asiakas saattaa päätyä mille tahansa domainisi sivuista, oli se sitten palvelusi yksittäinen sivu, artikkeli tai Ota yhteyttä -sivu. Siksi olisikin erityisen tärkeää, että kaikki sisältö olisi mielenkiintoista ja vastaisi potentiaalisen asiakkaan hakua. Vaikka etusivusi olisi kunnossa, saattaa asiakas karata sivuiltasi huonon palvelun esittelysivun takia. Anna siis asiantuntijuutesi näkyä sisällöissäsi!

Otetaan esimerkki: Myyt päätuotteenasi urheilutarvikkeita, mutta sinulla on myös huoltopiste, jossa voidaan korjata mm. polkupyöriä. Et ole panostanut huoltopisteen sivuun, sillä se on niin pieni osa myynnistä. Asiakas löytää pari lausetta huoltopisteestäsi, muttei sen tarkempaa tietoa – hän siirtyy takaisin Google-hakuun, sillä sinun tarjoomasi ei vakuuttanut tätä. 

Anna asiantuntijuutesi näkyä sisällöissäsi!

Sivuston pysyvä yläosa, "header"

Yleisesti sivustoilla on pysyvä yläosa, joka ei vaihdu esimerkiksi palvelun esittelysivulle siirryttäessä. Tässä osassa yleensä on navigointivalikko eli linkkejä sivuilta löytyviin asioihin – verkkokauppaan, eri palveluihin – mihin tahansa. Navigoinnin tulisi olla toimiva & selkeä ja se tulee suunnitella osana sivuja. Sanomattakin on selvää, että navigoinnin pitää myös toimia kaikilla eri laitteilla. (Miksi sivujen täytyy toimia kaikilla laitteilla?

Sivuston pysyvä alaosa, "footer"

Sivuilla on tapana olla myös footer, eli pysyvä alaosa. Tätä käytetään yleisimmin yhteystietojen näyttämiseen. Footeriin voidaan laittaa myös esimerkiksi sertifikaatteja, logoja tuotemerkeistä tai somekuvakkeita. 

Kotisivujesi sisältö kuntoon?

Suunnitellaan teille yhdessä toimivat ja sisällöltään mielenkiintoiset sivut - Medianyrkki auttaa!

Jaa tämä artikkeli

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Toiminta tauolla.

Medianyrkin toiminta on tällä hetkellä tauolla. Olethan vikatilanteissa yhteydessä ensisijaisesti medianyrkki@gmail.com.

Terveisin, Matias / Medianyrkki